poniedziałek, 17 października 2016

Blogger - pierwszy i najważniejszy wpis

Oczywiście po założeniu bloga chcemy jak najszybciej umieścić w nim pierwszy wpis (w terminologii Bloggera post - będziemy je stosować zamiennie). Będzie on od razu widoczny w Internecie na równych prawach z milionami innych blogów. Utworzenie pierwszego wpisu jest banalne, ale może stanowić problem dla początkujących - warto mu poświęcić kilka słów.

Narzędzie: Usługa Blogger
Kategoria: blogi
Temat: Tworzenie, reedycja i zarządzanie pierwszym wpisem
Poziom trudności: 1/3
Wielkość dokumentu: ok. 3200 znaków, 6 ilustracji

Po wejściu do zaplecza administracyjnego bloga (na stronie blogger.com, gdzie możesz zresztą prowadzić kilka blogów - np. profesjonalny, hobbystyczny, osobisty) możesz od razu rozpocząć pisanie, klikając jeden z dwóch przycisków: Nowy post lub Utwórz nowego posta wskazane na ilustracji czerwonymi strzałkami.






W polu Tytuł podaj tytuł pierwszego wpisu.

W polu treści wpisz jakiś tekst – możesz go sformatować za pomocą narzędzi dostępnych w pasku narzędzi nad wpisem, np. zastosować pogrubienie i pochylenie czcionki.



Blogger sam zapisuje regularnie wersje robocze wpisu, aby nie przepadły, gdyby nagle komputer się zawiesił, czy zabrakło prądu.

Zanim opublikujesz wpis (post), kliknięciem przycisku Podgląd możesz wyświetlić wersję roboczą wpisu, aby zorientować się, jak będzie wyglądać w blogu.



Jeśli post jest dłuższy i chcesz go kontynuować później, zapisz go po prostu i kliknij przycisk Zamknij, aby zakończyć chwilowo pracę. Post nie jest jeszcze opublikowany, jest jedynie wersją roboczą.

OK, minęło kilka godzin, chcesz powrócić do pisania. Gdzie jest twój post? W zapleczu administracyjnym przejdź na kartę Posty, gdzie zobaczysz listę napisanych przez siebie tekstów - na razie ten jeden, jako wersja robocza. Kliknij tytuł lub polecenie Edycja po przesunięciu kursora nad tytuł. Zostanie uruchomiony edytor.



Gdy zakończysz redagowanie tekstu, kliknij przycisk Opublikuj, co spowoduje umieszczenie wpisu w blogu i wystawienie go na widok publiczny.

Ale musisz jeszcze zyskać umiejętność zarządzania tym wpisem - zapewne w znacznej większości sytuacji opublikowanie zakończy prace nad nim, ale przecież może się zdarzyć, że ktoś znajdzie literówkę w tekście albo zechcesz coś ważnego dopisać. Wiesz już, jak dokonać ponownej edycji z poziomu zaplecza administracyjnego bloga, ale warto tu jeszcze wskazać inną możliwość. Gdy jesteś zalogowany, możesz kliknąć maleńką ikonę edycji widniejącą domyślnie pod postem w blogu. Zostanie wtedy od razu uruchomiony edytor.

A gdyby trzeba było z jakichś powodów w ogóle wycofać post z bloga? Przejdź do zaplecza, na kartę Posty, po czym przesuń kursor myszy nad tytuł wpisu i kliknij polecenie Usuń. System zapyta jeszcze na wszelki wypadek, czy potwierdzasz zamiar usunięcia.

I jeszcze jedna sytuacja. Chcesz wprowadzić większe poprawki, co zajmie nieco czasu, ale nie chcesz, by stara wersja była widoczna w blogu. Zatem zaznacz pole wyboru na lewo od tytułu i kliknij przycisk Przywróć wersję roboczą - post zniknie z bloga i będziesz go mógł spokojnie poprawić, a potem opublikować ponownie w zmienionej wersji.



I to jest wiedza, która wystarczy już do prowadzenia bloga - najważniejszą umiejętnością jest utworzenie wpisu i zarządzanie nim. Ale zachęcam naturalnie do zgłębienia wielu innych, przydatnych technik - niech nasz blog będzie w jak największym stopniu profesjonalny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nowości Helionu