czwartek, 13 stycznia 2011

WordPress - własne menu

We wpisie WordPress - statyczne strony pokazaliśmy, jak tworzyć statyczne strony w domyślnym pasku menu widniejącym pod nagłówkiem. Tym razem zajmiemy się tworzeniem własnych menu, które można umieszczać na stałe w blogu - takich menu można tworzyć wiele i stosować je w danej chwili w blogu, zależnie od okoliczności.

Od użytego szablonu zależy, czy możemy wyświetlać jedno, czy więcej pasków - w domyślnym szablonie użytym po utworzeniu blogu możliwe jest wyświetlanie jednego paska.

  • Po wejściu do kokpitu (zaplecza administracyjnego) blogu kliknij w lewym pasku przycisk Wygląd, a potem Menu.

image

Aby utworzyć nowe menu:

  • W polu Menu Name podaj nazwę własnego menu i kliknij po prawej stronie przycisk Create Menu.

image

W tym momencie uaktywnią się wygaszone do tej pory sekcje z narzędziami.

image

W menu możesz umieszczać trojakiego rodzaju elementy: zewnętrzne odnośniki (np. do innych swoich stron w Internecie), statyczne strony oraz kategorie, jakie przypisujemy poszczególnym wpisom w blogu.

Zauważ, że w sekcji Położenia motywów jest rozwijana lista dostępnych menu, które można wybierać do wyświetlania w blogu, czyli Główne menu nawigacyjne.

Załóżmy najpierw, że chcemy dodać statyczne strony.

  • W sekcji Strony kliknij Zobacz wszystkie.
  • Zaznacz pole wyboru przy pozycji Strona domowa i kliknij Dodaj do menu.
  • W analogiczny sposób dodaj inne strony.

Zobaczysz, że utworzone właśnie menu zostanie uzupełnione o wybrane statyczne strony.

image

  • Kliknij przycisk Zapisz menu po prawej stronie.

Jeśli zechcesz, aby pewne strony były podstronami stron wyższego rzędu, uchwyć taką stronę myszką i przeciągnij nieco w prawo. Pokazuje to poniższa ilustracja, gdzie strony Moje strony i Moje społeczności są podstronami strony Linki.

Kolejność linków w menu możesz zmieniać, przesuwając je myszką w górę i w dół.

image

  • Ponownie kliknij przycisk Zapisz menu po prawej stronie.

A teraz sprawdźmy, jak sprawuje się takie menu w działaniu.

  • Rozwiń listę Główne menu nawigacyjne i wybierz swoje menu.
  • Kliknij przycisk Zapisz.

image

Przejdź do wyświetlania blogu - zobaczysz w nim swoje nowe menu.

image

A teraz uzupełnijmy menu o dalsze elementy.

  • W sekcji Własne odnośniki podaj adres i wyświetlaną nazwę witryny.
  • Kliknij Dodaj do menu.

image

  • Dodaj inne adresy.
  • Zapisz zmienione menu przyciskiem Zapisz menu.

image

  • W sekcji Kategorie zaznacz pola wyboru przy kategoriach, jakie chcesz dodać do menu (kliknięcie kategorii wyświetli wszystkie wpisy z tej kategorii, powielając zresztą zadanie widżetu Kategorie w pasku bocznym).
  • Kliknij przycisk Dodaj do menu.

image

  • Zapisz zmienione menu przyciskiem Zapisz menu.

image

Sprawdź, jak wygląda teraz menu w blogu.

image

To oczywiście tylko przykład pokazujący możliwości - strukturę takiego menu powinieneś dobrze przemyśleć, aby najlepiej spełniało swoje zadanie. Jak powiedzieliśmy, takich menu możesz sporządzić kilka i stosować je wymiennie, zależnie od potrzeb - wybieramy je na liście Główne menu nawigacyjne i zapisujemy wybór.

Jeśli zechcesz powrócić do pierwotnego menu, wybierz na liście pustą pozycję.

13 komentarzy:

  1. Witam

    Ale jak ustawić menu na konkretnej stronie. Tzn nie chce aby menu wyświetlał się wszędzie w serwisie, tylko w konkretnym dziale statycznych stron "O mnie" ?


    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam prośbę o informację, jak USUWAĆ elementy menu. Przeklikałem chyba cały WP i nie mogę znaleźć tej funkcji. Dziękuję z góry.

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja mam pytanie jak dodawać kolejne pozycje menu bo mój szablon nie obsługuje tego z poziomu ustawień menu

    OdpowiedzUsuń
  4. Tylko dlaczego po wpisaniu kilku pozycji rozszerza mi menu w dół, chociaż po prawej stronie tego menu jest jeszcze miejsce?

    OdpowiedzUsuń
  5. Czesc Kolego, mam pytanie do Ciebie jako Eksperta Wordpressa...: przenioslem w prosty sposob (narzedzia>Import-Export zawatosc strony na inna domene...z tym ze mam klopot w Menu nawigacyjnym...nie dodaje mi nowych Stron i nie pozwala zarzadzac Widgetami...tzn...kazde dzialanie objawia se tym bialym ekranem...wiesza se wszystko i jak jak wejde ponownie to zmiany nie nastapily...krece se w kolko....co bys zrobil w tej sprawie?

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam może dość nietypowy problem. Od pewnego czasu menu nie pozwala mi dodawać podstron niższego rzędu. Po dodaniu strony jako element niższego rzędu, po zapisaniu zmian, ta strona "przeskakuje" i pojawia się jako element główny Menu czyli głównego rzędu. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tego nie wiedziałem;p

    http://www.arp.waw.pl/biurkowe/biurkowe.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Opis troszkę zawiły, ale trzeba spróbować to zrobić.

    http://ranchotexas.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Własne menu, fajny pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
  11. fajny blog! będe częściej tu zaglądać

    OdpowiedzUsuń
  12. mnóstwo ciekawych inspiracji!


    OdpowiedzUsuń
  13. Troszkę się to wszystko przez lata zmieniło :D

    OdpowiedzUsuń