piątek, 21 lipca 2017

Formularze Google – szybki start

Aby utworzyć formularz w systemie Dysk Google, sięgnij w rozwijanym menu Nowy do polecenia Formularze Google.

Na ekranie zobaczysz szkielet formularza z zalążkiem pierwszego w ankiecie pytania.

W polu tytułu formularza, w miejscu Fomularz bez nazwy, wpisz nazwę formularza, np. Stolice państw (przyjmijmy, że tworzymy test z geografii). Pod tytułem możesz także podać słowny opis formularza, np. podać jego cel.

Załóżmy dla naszych celów, że utworzymy formularz pytający o stolice trzech państw.

W polu pierwszego pytania, w miejsce Pytanie bez tytułu, wpisz pierwsze pytanie, np. Wskaż stolicę Boliwii.

W polu opcja 1 wpisz nazwę miasta, np. Lima.

Kliknij Dodaj opcję i wpisz drugie miasto, np. La Paz.

Kliknij Dodaj opcję i wpisz trzecie miasto, np. Quito.

Ponieważ drugie pytanie ma analogiczną postać, kliknij na dole formularza ikonę Duplikuj. Spowoduje to powielenie wprowadzonego pytania, co pozwoli jedynie zmienić podane w nim nazwy.

W skopiowanej sekcji zmień nazwy państwa i miast.

Powtórz tę czynność po raz kolejny, aby utworzyć trzecie pytanie.

Ostatecznie uzyskasz zestaw trzech pytań z wariantami odpowiedzi.

Masz już gotowy formularz edukacyjny testujący znajomość stolic. Wstaw kursor do pola z nazwą pliku na górze i zobaczysz, że program automatycznie wstawi tam podany wcześniej tytuł formularza - naturalnie możesz podać dowolną nazwę pliku.

Kliknij ikonę podglądu, aby zobaczyć formularz.

Zobaczysz formularz z przyciskami radiowymi do klikania. Możesz je zaznaczyć.

Wróć do edycji (przycisk na górze) i na karcie Odpowiedzi kliknij ikonę arkusza kalkulacyjnego.

W arkuszu będą notowane odpowiedzi twoich respondentów. Możesz wybrać istniejący arkusz lub utworzyć nowy.

System utworzy arkusz z kolumnami odpowiadającymi pytaniom. Pierwsza kolumna to sygnatura czasowa odpowiedzi.

Zanim przetestujesz działanie, wykonaj jeszcze dwie drobne czynności.

Wróć do edycji formularza. Kliknij teraz przycisk Wyślij, co spowoduje wyświetlenie okna Wyślij formularz.

Kliknij w nim przycisk adresu internetowego wskazany strzałką. W kolejnym oknie kliknij Kopiuj, aby skopiować do schowka link do formularza.

Wklej link na nowej karcie przeglądarki i obejrzyj formularz w działaniu. Wypełnij go i prześlij.

Na karcie Odpowiedzi możesz zobaczyć, jak system zapisuje udzielone odpowiedzi w postaci graficznej, kumulując naturalnie odpowiedzi użytkowników.

W arkuszu kalkulacyjnym zobaczysz, jak system zapisuje odpowiedzi w postaci rekordów bazy danych.

Masz już z grubsza orientację, jak buduje się formularz. Kolejne w cyklu poradniki pokażą wiele przydatnych szczegółów, najważniejszy krok został już jednak zrobiony.


Formularz w działaniu:

https://goo.gl/forms/WhM318Gtz85Dx5492

Arkusz z danymi:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1x1uzaJok8CIRT_wkL3QrbH0szlN2YmVaWCrwvO8byAY/edit?usp=sharing

21 komentarzy:

  1. Bardzo przydatny wpis! Korzystam z Google i różnych jego narzędzi typu gmail, dokumenty czy arkusze google, ale o istnieniu formularzy nawet nie wiedziałem, a z tego co widzę to bardzo dobra sprawa. Już widzę u siebie kilka zastosowań dla nich. Dzięki wielkie! :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja z formularzy korzystam bardzo często. Są przydatne i fajnie działają. Mam też do nich wszędzie ciągły dostęp. Ogólnie to Google oferuje całkiem niezły pakiet narzędzi biurowych :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za szczegóły poradnik. Normalnie nigdy nie miałem styczności z formularzami (raczej działam na arkuszach kalkulacyjnych), ale ostatnio się wdrażam i jest to całkiem użyteczne narzędzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Od niedawna zacząłem korzystać z formularzy google i muszę przyznać że ta firma rozrasta się w ogromnym tempie i myślę że niedługo będzie w stanie zawojować komputery w stu procentach, przetrzymywanie plików w chmurze i zapisywanie na bieżąco wyników naszej pracy znacznie nam ją ułatwia

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę że warto będzie zastanowić się nad tym czy zacząć pracę z narzędziami Google, ponieważ temacik wydaje się być interesujący, miałam styczność jedynie z Googlowskim "Wordem" no i muszę przyznać że dostęp do dokumentów w każdym miejscu na ziemi jest przodującym argumentem by zacząć używać właśnie Google w biurze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesujący artykuł, u nas tez korzystamy z narzędzi Google. Plusem jest na pewno dostępność dokumentów dla wielu osób jednocześnie. Praca jest szybsza i bardziej efektywna, a jeśli chodzi o komunikację, to bez żadnych problemów. Pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Idealnie! Akurat szukałem takie dokładnego poradnika. Wielkie dzięki! Za chwileczkę się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobry artykuł. Bardzo przydatny. Wszystko czego szukałam. Wielkie dzięki :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiedziałem, że te formularze google są tak bardzo zaawansowane. Dobry poradnik, na pewno jeszcze zajrzę do innych na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam pytanie czy można importować pytania do formularza? Nie znalazłem tego w helpie

    OdpowiedzUsuń
  11. Szybkie tworzenie formularza z pytaniami na podstawie nagłówków kolumn istniejącego arkusza byłoby bardzo przydatne. Wygląda na to, że Google przewidział tylko możliwość utworzenia arkusza na podstawie formularza, ale odwrotnie już nie. Wielka szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  12. W jaki sposób mogę zapisać wykresy?

    OdpowiedzUsuń
  13. Szczegółowa instrukcja. Bardziej dokładniej się tego raczej nie da przedstawić. Korzystam od dawna z formularzy Google. Najczęściej w pracy – do tworzenia mini ankiet i zapytań, jakie trzeba przesłać do wszystkich. Dużo szybciej je wykonam niż w innym programie, a jeszcze szybciej trafią one do odbiorców – wystarczy link przesłany na grupę czy email.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak dla mnie to bardzo wygodne i przydatne narzędzie

    OdpowiedzUsuń
  15. Coraz więcej osób korzysta z narzędzi przygotowanych przez firmę Google, przy czym prym wiedzie tutaj bezapelacyjnie Gmail. Coraz większą popularność zdobywa także arkusz kalkulacyjny. Nie jest on może tak rozbudowany jak Excel z pakietu Office, w dalszym ciągu pozwala jednak na wykonywanie bardzo zaawansowanych obliczeń i zestawień – z powodzeniem wykorzystać można go do tworzenia baz danych, CRM bądź ERP wewnątrz przedsiębiorstwa, które znacząco zwiększą wydajność pracy.

    OdpowiedzUsuń
  16. Formularze google na prawdę ładnie są rozwinięte i można dzięki nim wiele zrobić, ciekawe czy google zbiera te informacje bo to jednak widget zewnętrzny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo dobry artykuł. Nawet osoba kompletnie nie związana z tematem myślę, że sobie poradzi i ogarnie o co chodzi. Super sprawa

    OdpowiedzUsuń
  18. Super rozpisane i wszystko już wiem:) Z tematyki komputerowej to akurat jestem na bieżąco bo szukam laptopa dla siebie, cieżko jest coś wybrać. Dużo komputerów na https://www.ceneo.pl/rankingi/ranking-laptopow-na-studia już znalazłem.

    OdpowiedzUsuń