Strony

piątek, 4 listopada 2016

Word 2013 - tworzenie indeksu (3)

(Artykuł zaktualizowany z wersji Word 2007)

W ostatnim odcinku minicyklu o tworzeniu indeksu w Wordzie 2013 powiemy jeszcze o paru aspektach tej techniki.

Narzędzie: Microsoft Word
Kategoria: edytory tekstów
Temat: Tworzenie indeksu pojęć w dokumencie Worda (art. 3 z 3)
Poziom trudności: 3/3
Wielkość dokumentu: ok. 3900 znaków, 3 ilustracje

Autooznaczanie


Gdy zaznaczysz jakiś wyraz blokiem i kliknięciem Oznacz hasło wywołasz okienko Oznaczanie wpisu indeksu, aktywny będzie w nim przycisk Oznacz wszystko. Gdy go klikniesz, Word oznaczy, od tego miejsca do końca dokumentu, wszystkie wystąpienia danego hasła w dokumencie. Jest to niewątpliwie wygodna technika w językach, w których fleksja jest szczątkowa, jak w języku angielskim. W językach fleksyjnych, jak polski, trzeba by znaleźć rozmaite przypadki hasła, ręcznie modyfikować pola w okienku (gdy zaznaczysz formę Karola XII, zmieniać ją w okienku na Karol XII), aby móc ostatecznie wygenerować indeks ze wszystkimi możliwymi formami fleksyjnymi ujętymi pod jednolitą formą mianownikową. Niezbyt to poręczne, zatem technika autooznaczania jest w naszych warunkach mocno ograniczona.

Zmiana postaci indeksu

Gdy utworzysz indeks w domyślnej, standardowej postaci, a potem zechcesz ją zmodyfikować, musisz wstawić kursor w obrębie indeksu na końcu pracy, następnie kliknąć przycisk Wstaw indeks, wybrać nową postać indeksu i kliknąć OK. Word zapyta wtedy, czy zamienić już istniejący indeks. Gdy to potwierdzisz, zamienisz po prostu stary indeks na nowy.

Do wyboru masz dwa typy indeksu – wcięty i zwarty. Zmieniając opcje uzyskasz od razu podgląd, jak wygląda dana postać indeksu. W indeksie wciętym elementy haseł wieloszczeblowych są układane jeden pod drugim, w indeksie zwartym natomiast jedno za drugim, bez przydzielania każdemu osobnego wiersza (zobaczysz to na poglądzie). Dlatego też tylko w wypadku indeksu wciętego aktywna jest opcja Numery stron wyrównaj do prawej, która nie ma oczywiście sensu w indeksie zwartym. Gdy zaznaczysz tę opcję, możesz dodatkowo wybrać rodzaj znaków wiodących tabulacji, a bardziej zrozumiałym językiem, rodzaj znaczków oddzielających hasło od numeru strony – kropki, kreski czy w ogóle ich brak.

image

Liczba szpalt, w jakich układany jest indeks (w Wordzie określana jako liczba kolumn – column to po angielsku właśnie szpalta), wynosi od 1 do 4. Najsensowniejszy wydaje się układ dwuszpaltowy, ale oczywiście musisz sam rozważyć, która wersja jest najbardziej celowa w twoim konkretnym przypadku.

No i pozostaje jeszcze wybór formatu indeksu. Domyślnie przyjmowany jest format przypisany danemu szablonowi dokumentu, możesz jednak go zmienić, wymieniając jeden z dostępnych na liście formatów. Wypróbuj wszystkie, sprawdzając na podglądzie ich postać.

Większość tych szablonów dzieli indeks na części odpowiadające literom alfabetu, co ma sens w wypadku dużych, rozbudowanych indeksów – wyróżnienie liter uczyni indeks czytelniejszym.

image

Zauważ jeszcze, że gdy stosujesz format indeksu z szablonu, aktywny jest przycisk Modyfikuj. Po kliknięciu otworzy się okienko Styl, w którym masz 9 poziomów haseł do indeksu. Gdy ustawisz kursor na którymś poziomie i klikniesz Modyfikuj, w oknie Modyfikowanie stylu będziesz mógł zmienić formatowanie danego szczebla. To oczywiście technika dla osób potrafiących zmieniać style tekstu – w normalnych warunkach nie będzie ona potrzebna, a dostępne style powinny zaspokoić nasze codzienne potrzeby.

image

Na zakończenie warto powtórzyć tezę postawioną w pierwszym odcinku cyklu – znajomość techniki tworzenia indeksu (tradycyjnie – skorowidza) jest niezbędna i powinni ją znać wszyscy naukowcy i studenci. Jeśli jej nie stosowałeś, koniecznie się jej naucz – przyda się wielokrotnie, nie tylko przy okazji pisania pracy naukowej czy dyplomowej, ale i w późniejszej pracy zawodowej.

Poprzednie części:

Word 2013: tworzenie indeksu (1)

Word 2013: tworzenie indeksu (2)

4 komentarze:

  1. Wszystko pięknie opisane, ale mam problem z drobiazgiem - po hasłach indeksu nie powinno być przecinków, a wstawiane są automatycznie. Nie mam pojęcia, jak się ich pozbyć. Od razu zaznaczam, że nie chcę wyrównywać tekstu do prawej, chcę, aby numery pojawiły się przy hasłach, bez przecinków po tychże.

    OdpowiedzUsuń
  2. kliknij PPM na skorowidzu, wybierz edytuj pole, wybierz kody pól i dodaj znacznik \e np.: INDEX \e " " \c "2" \z "1045"
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. Super, przecinki usunęłam, ale co zrobić, jesli mam piąty indeks. Korzystam z podpola \f "Piaty" ale indeks czerpie mi informacje z \f "Pierwszy" :-( Dodam, że w nowym dokumencie działa bez zarzutu. Czyżby Word dopuszczał tylko 4 indeksy?

    OdpowiedzUsuń